Auntie and Miss Jana - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van Jana Verseveldt - WaarBenJij.nu Auntie and Miss Jana - Reisverslag uit Juba, Zuid Sudan van Jana Verseveldt - WaarBenJij.nu

Auntie and Miss Jana

Door: Jana

Blijf op de hoogte en volg Jana

23 September 2014 | Zuid Sudan, Juba

Zoals ik gisteren al schreef had ik vanmorgen de afspraak bij MAF om te kijken wat ik daar voor de school kan betekenen. Deze school is opgezet voor de kinderen van vrijwilligers en werknemers van de NGO's in de omgeving. Emma en Mozes zijn Nederlands (opgevoede) kinderen, waardoor er vraag is naar Nederlands sprekende docenten. Aangezien ik dus bij CCC een dagtaak ga krijgen, heb ik besproken dat ik voorlopig alleen op de donderdagen ga helpen. Vandaag heb ik de dag wel gewoon meegedraaid. Er zijn 5 kinderen in de groep waar ik zal helpen, van verschillende niveau's. Ze zijn allemaal tussen de 2,5 en 5 jaar oud, wat betekent dat we vooral bezig zijn met letters en cijfers leren en basisdingen zoals fijne motoriek en verbanden leggen. Het beviel me prima op de school. Aangezien mijn achternaam voor de Engels sprekenden niet uit te spreken valt, ben ik daar Miss Jana. Ik kon het vinden met de juf en de kinderen, al moet ik nog wel wennen aan de sterke vertegenwoordiging van geloof in het curriculum.

Nadat de kinderen voor lunch naar huis gingen, ben ik even naar de winkel geweest om water en wat snoep te halen (wat nu al praktisch op is, leuk he, 40 meiden om je heen). Toen ik terug kwam bij CCC bleek er wat mis te zijn gegaan. Één van de meiden had wat zaden gestolen en wilde ze niet teruggeven, waarna ze agressief werd. Nadat alle scherpe voorwerpen uit haar buurt waren gehaald en ze gefrustreerd en huilend in de hoek van een schuur stond ben ik bij haar gebleven. Ze kwam op mijn aandringen op een stoel zitten, maar verborg haar gezicht constant in haar handen, wat ervoor zorgde dat ik geen contact kon maken. Dus heb ik een uur naast haar gezeten en over haar rug gewreven in de hoop dat ze rustig zou worden. Toen ik haar rustig had was ze bang dat ze niet mee mocht naar de stad vanwege dit incident, de meiden zouden namelijk schoenen gaan kopen, dus heb ik haar meegenomen naar het kantoor van Cathy om dit te overleggen. Met veel moeite en de belofte dat ik voor haar schoenen zou regelen, en zou proberen om cola te vinden (waar ze gek op is), was ze weer vrolijk. Ik heb zelfs geld van haar los weten te krijgen dat ze gestolen had. Niet bepaald wat ik van plan was om mijn middag te gaan doen, maar het is goed geweest dat ik er was en haar heb kunnen ondersteunen.

Al gauw begon het te gieten hier, wat betekent dat er een gordijn van regen hangt en er diepe geulen in de grond worden gesleten. Dit duurde een paar uur, waardoor de groep meiden die terugkwamen uit de stad in het kantoor vast zaten. Niemand wilde door de regen naar de dorms of woonkamer van de meiden rennen. Dus hebben we het maar gezellig gemaakt. In het kantoor van Cathy werd gespeeld en ik heb Anai (doof) en wat andere meiden voor mijn laptop geplant waar ik Ouran High School Host Club op had staan. De kleurrijke en vlotte beelden waren leuk voor Anai, terwijl de anderen het konden volgen door engelse ondertitels.
Ondertussen was mijn zak snoep (soort fudge blokjes) al half leeg door Fatuma en de andere meiden die bleven bedelen om snoep. Als Fatuma vannacht niet slaapt van de buikpijn weet ik waardoor het komt!

Gelukkig ging het al na een half uur iets minder hard regenen, waardoor we de meiden naar hun woonkamer hebben kunnen werken met wat dvd's. Ik heb mijn officiële taakomschrijving meegekregen en ga donderdagmiddag overleggen met de projectleider om de boel op te starten. Ik heb er heel veel zin in om echt aan het werk te gaan. De afgelopen dagen ben ik vooral bezig geweest met de meiden en met het rapport dat ik aan het schrijven ben over seksueel misbruik bij kinderen en de gevolgen en behandeling ervan. Dat rapport is nu, met 7 kantjes tekst, toch echt wel uitgebreid genoeg, dus ik ga hem doorsturen naar Cathy en hopelijk maandag aan het team voorleggen.

Na het heerlijke eten kon ik een lift terug naar mijn kamer krijgen, zodat ik nog wat van de avond voor mezelf had. Morgen heb ik geen afspraken, dus ik ga lekker uitslapen! :)

  • 25 September 2014 - 22:07

    Pappa En Mamma:

    We zijn trots op je!! Knap dat je dat meisje zover hebt weten te krijgen, respect. Je bent echt een dochter van je moeder :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jana

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 11120

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 21 November 2014

Vrijwilligerswerk bij CCC in Juba, Zuid-Sudan

Landen bezocht: